sobota, 23 kwietnia 2016

„Krajobrazy świata” – gra dla uczniów klas szóstych

„Krajobrazy świata” – gra dla uczniów klas szóstych
Jesteś podróżnikiem, który zamierza odwiedzić różne strefy krajobrazowe. Czekają Cię ciekawe przygody, na kolejnych poziomach gry będą czekać na Ciebie coraz trudniejsze zadania. Podczas podróży będziesz prowadził dziennik, w którym opiszesz swoje przygody.
Za wykonanie zadań na kolejnych poziomach będziesz otrzymywał punkty.
Level 1 0 – 10 pkt.                               Level 4 0 – 40 pkt.
Level 2 0 – 20 pkt.                               Level 5 0 – 50 pkt.
Level 3 0 – 30 pkt.                   
Na każdym poziomie (levelu) będziesz również mógł podjąć dodatkowe wyzwanie (po wykonaniu levelu), za które możesz otrzymać dodatkowe 10 punktów.
Za oddanie zadania (levelu) przed wyznaczonym terminem można otrzymać dodatkowe punkty (plus 1 pkt. za każdy dzień).
Za oddanie zadania (levelu) po wyznaczonym terminie będą odejmowane punkty (minus 1 pkt. za każdy dzień).  (
W sumie można zdobyć 150 punktów za kolejne poziomy (levele) oraz punkty dodatkowe.
Ocena
%
Punkty
Celująca
[6]
99-100
145-150
Bardzo dobra
[5]
90-98
135-144
Dobra
[4]
75-89
112-134
Dostateczna
[3]
50-74
75-111
Dopuszczająca
[2]
30-49
45-74
Niedostateczna
[1]
0-29
0-44








Level 1

Samolot, którym leciałeś rozbija się w lesie w pobliżu największej rzeki świata. Zawisasz na spadochronie w koronach drzew, po kilku godzinach udaje Ci się wyplątać z lin spadochronu i schodzisz po drzewach w dół.
Po drodze na kolejnych piętrach lasu spotykasz różne zwierzęta.

Sporządź pierwszą notatkę w Twoim dzienniku podróży.
  • Zaznacz na mapie świata [cyfrą 1] miejsce, w którym się znalazłeś (1 pkt.)
  • Opisz 3 zwierzęta uwzględniając miejsce (piętro) występowania w lesie oraz przystosowania do środowiska życia (opis, może być z ilustracją zwierząt, kartka A-4) [opis każdego zwierzęcia po 3 pkt. (nazwa, piętro, przystosowania]

Na wydostanie się z lasu (wykonanie levelu) masz tydzień, po tym czasie skończą Ci się zapasy jedzenia.

Level 2

Po zejściu na dno wilgotnego lasu równikowego spotykasz rdzennego mieszkańca puszczy amazońskiej, zabiera Cię do swojej wioski. Po uzupełnieniu zapasów płyniecie łodzią do Manaus skąd samolotem wylatujesz z Ameryki Południowej na inny kontynent.
Po wylądowaniu widzisz zupełnie inny krajobraz, po zieleni lasu teraz rozciąga się przed Tobą żółto – pomarańczowa przestrzeń, z pojedynczymi drzewami, w dodatku bez liści, to baobaby i akacje. Zastanawiasz się co wpłynęło na taki wygląd krajobrazu. Na horyzoncie dostrzegasz stado jakiś zwierząt, które wędrując wzbija tumany kurzu.
Postanawiasz dokładnie zbadać przyczyny wyglądu krajobrazu i sprawdzić dokąd wędrują zwierzęta, wyruszasz więc w wędrówkę planując dotrzeć do wioski rdzennych mieszkańców, którzy mogliby pomóc Ci w wyjaśnieniu tych zjawisk.

Sporządź kolejną notatkę w Twoim dzienniku podróży.
  • Zaznacz na mapie świata [cyfrą 2] miejsce, w którym się znalazłeś (1 pkt.)
  • Wyjaśnij wpływ klimatu na krajobraz na podstawie diagramu klimatycznego, sporządzonego przez siebie [diagram klimatyczny – 5pkt., wyjaśnienie wpływ klimatu na krajobraz – 5 pkt]
  • Opisz 3 zwierzęta, które migrują w poszukiwaniu zasobów potrzebnych do życia, uwzględnij przyczyny migracji oraz przystosowania do zmieniających się warunków życia (możesz dołączyć fotografie lub rysunki wykonane podczas wędrówki) [opis każdego zwierzęcia po 3 pkt. – nazwa, przyczyny migracji, przystosowania = w sumie 9 pkt.]

Na dotarcie do najbliższej wioski masz tydzień po tym czasie skończą Ci się zapasy jedzenia i wody.

Level 3

Rdzenni mieszkańcy pomagają wyjaśnić Ci zjawiska, które spotkałeś po przybyciu na kontynent, uzupełniasz zapasy i ruszasz dalej odkrywać tajemnice krajobrazów.
W swojej wędrówce docierasz do północnej części kontynentu, gdzie panują bardzo trudne warunki do życia, jest to największy taki obszar na Ziemi. Rozciąga się od Oceanu Atlantyckiego na zachodzie po Morze Czerwone na wschodzie.
Masz wrażenie, że jest to miejsce pozbawione wszelkiego życia, jednak wiele zwierząt
i roślin przystosowało się do trudnych warunków, chociaż nazwa tego krajobrazu sugeruje, że nie powinno ich tu być.
Nagle dostrzegasz kilkanaście zwierząt idących jedno za drugim, na niektórych dostrzegasz jeźdźców, wędrują w Twoim kierunku, więc czekasz na spotkanie. Okazuje się, że to rdzenni mieszkańcy tej strefy, którzy od pokoleń przemierzają w ten sposób nieprzyjazne tereny.
Sporządź kolejną notatkę w Twoim dzienniku podróży.
·         Zaznacz na mapie świata [cyfrą 3] miejsce, w którym się znalazłeś (1 pkt.)
·         Na początku notatki wpisz nazwę obszaru, na którym przebywasz (1 pkt.)
·         Podaj nazwy 5 państw, na których terytoriach znajduje się opisany krajobraz (5 pkt.)
·         Scharakteryzuj warunki klimatyczne, które wpłynęły na krajobraz (5 pkt.)
·         Opisz 3 zwierzęta, które mimo trudnych warunków żyją w tej strefie, uwzględnij warunki, do których muszą się przystosować oraz przystosowania w budowie i trybie życia do panujących warunków (możesz dołączyć fotografie lub rysunki wykonane podczas wędrówki) (9 pkt.)
·         Opisz 3 rośliny, które mimo trudnych warunków żyją w tej strefie, uwzględnij warunki, do których muszą się przystosować oraz przystosowania w budowie do panujących warunków (możesz dołączyć fotografie lub rysunki wykonane podczas wędrówki) (9 pkt.)

Na pokonanie nieprzyjaznej trasy masz tydzień po tym czasie skończą Ci się zapasy jedzenia i wody.

Level 4


Podróżując z karawaną na wielbłądach spotykasz drugą grupę, która porusza się w bardziej nowoczesny sposób. Ich karawana składa się z ciężarówek przewożących różne towary. Przesiadasz się z wielbłąda do wygodniejszego i szybszego środka transportu i wraz
z karawaną docierasz na wybrzeże śródlądowego morza, gdzie warunki życia są o wiele bardziej przyjazne niż te, które zostawiasz za sobą. Strefa, w której się znalazłeś ma najmniejszą powierzchnię ze wszystkich stref krajobrazowych. Po pustce poprzedniego miejsca zachwyca Cię bujna roślinność przystosowana do warunków klimatycznych.
W mieście, do którego docierasz zadziwia Cię kolorowy tłum zarówno mieszkańców tego obszaru jak i turystów.
Postanawiasz zostać tu dłużej i odpocząć po trudach wędrówki po innych nieprzyjaznych strefach.

Sporządź kolejną notatkę w Twoim dzienniku podróży.
·         Zaznacz na mapie świata [cyfrą 4] miejsce, w którym się znalazłeś (1 pkt.)
·         Na początku notatki wpisz nazwę obszaru, na którym przebywasz (1 pkt.)
·         Strefa, w której przebywasz znajduje się na 3 kontynentach – podaj po 3 nazwy państw
 i ich stolice z każdego kontynentu (9 pkt.)
·         Opisz 3 rośliny, które tworzą charakterystyczną dla tego obszaru formację roślinną, uwzględnij warunki, do których muszą się przystosować oraz przystosowania w budowie do tych warunków (możesz dołączyć fotografie lub rysunki) (9 pkt.)
·         Podaj nazwę i składniki diety uważanej za bardzo zdrową, której nazwa pochodzi od obszaru na którym się znajdujesz (5 pkt.)
·         Odwiedź dowolne biuro podróży, poproś o folder, ulotkę na temat wycieczki w rejon,
w którym przebywasz (załącz materiały do notatki), na podstawie uzyskanych informacji opracuj ogłoszenie zachęcające do odwiedzenia miejsca, które wybrałeś (15 pkt.)

Niestety Twój odpoczynek może trwać tylko tydzień, w tym regionie, gdzie głównym źródłem zysku jest turystyka ceny wszystkich produktów i usług są wysokie, a Twoje finanse powoli kończą się.

Level 5


Po wędrówkach i odpoczynku nad ciepłym morzem postanawiasz wrócić do domu. Lądujesz na mniejszym z lotnisk stolicy, przy północno – zachodnich rogatkach miasta,
w pobliżu dużego kompleksu leśnego. Postanawiasz odwiedzić park narodowy położony
w pradolinie Wisły, który chroni typowy krajobraz tej części Europy. Spotykasz tu największego ze ssaków żyjących na tym terenie, który jest symbolem parku.
Zaintrygowany bogactwem flory i fauny lasów postanawiasz poznać najstarszy obszar w Europie, który zachował charakter pierwotny strefy krajobrazowej, las będący największym skarbem dziedzictwa przyrodniczego Twojego kraju.

Sporządź kolejną notatkę w Twoim dzienniku podróży.
·         Zaznacz na mapie świata [cyfrą 5] miejsce, w którym się znalazłeś (1 pkt.)
·         Na początku notatki wpisz nazwę strefy krajobrazowej, w której przebywasz (1 pkt.)
·         Wymień 4 parki narodowe utworzone w celu ochrony kompleksów leśnych w Twoim kraju, podaj ich symbole (8 pkt.)
·         Scharakteryzuj budowę warstwową lasu występującego w jednym z parków, które odwiedziłeś; uwzględnij 2 rośliny i 2 zwierzęta występujące w poszczególnych warstwach (15 pkt.)
·         Scharakteryzuj 3 typy lasów, które występują na obszarze najstarszej puszczy w Europie; uwzględnij typowe rośliny, zamieść rysunek lub fotografię charakterystycznego drzewa (15 pkt.)
·         Przygotuj prezentację multimedialną (10 slajdów) przedstawiającą wędrówkę po strefach krajobrazowych, które odwiedziłeś (10 pkt.)

Na opracowanie całego dziennika podróży masz czas do 14 kwietnia 2016 roku, kiedy to zaprezentujesz swój dziennik podróży wraz z mapą, na której zaznaczyłeś trasę wędrówki
i prezentacją multimedialną na autorskim spotkaniu z czytelnikami.


Zadanie dodatkowe Level 1

W lesie nad największą rzeką świata spotkałeś rdzennych mieszkańców, którzy uzupełnili Twoje zapasy prowiantu i pozwolili Ci odpocząć w ich wiosce przed wyruszeniem w dalszą drogę.
Sporządź notatkę w Twoim dzienniku podróży.
Podaj nazwę plemienia, które Ci pomogło, opisz ich wygląd, tryb życia, zwyczaje, możesz zamieścić fotografie lub rysunki jakie wykonałeś podczas pobytu w wiosce

Zadanie dodatkowe Level 2


W cieniu baobabu spotkałeś przedstawiciela rdzennych mieszkańców, który zaprowadził Cię do swojej wioski, gdzie uzupełniłeś swoje zapasy prowiantu i odpocząłeś po tropieniu migrujących zwierząt..
Sporządź notatkę w Twoim dzienniku podróży.
Podaj nazwę plemienia, które Ci pomogło, opisz ich wygląd, tryb życia, zwyczaje, możesz zamieścić fotografie lub rysunki jakie wykonałeś podczas pobytu w wiosce

Zadanie dodatkowe Level 3

Wędrując z rdzennymi mieszkańcami docierasz do oazy. Zatrzymujecie się na nocleg korzystając z przyjaznych warunków. Wieczorem przy ognisku „błękitni ludzie pustyni” opowiadają o swojej przeszłości, zwyczajach i trybie życia.
Podaj nazwę plemienia, z którym wędrujesz, wyjaśnij skąd wywodzi się ich nazwa, opisz czym zajmowali się w przeszłości i czym zajmują się współcześnie.

Zadanie dodatkowe Level 4

W basenie Morza Śródziemnego powstały jedne z najstarszych cywilizacji świata. Rozwinęły się tu kultury Egiptu, starożytnej Grecji i Rzymu. Dały one początek współczesnej kulturze europejskiej. Obecnie liczne zabytki, łagodny klimat i ciepłe morze przyciągają bardzo wielu turystów.
Podaj nazwy co najmniej 5 zabytków na tym obszarze. Opisz jeden, który według Ciebie warto zobaczyć.

Zadanie dodatkowe Level 5



Poszukaj w mediach informacji na ten temat. Opisz jeden argument zza i jeden przeciw wycince drzew w Puszczy Białowieskiej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz